Grøn brint til fremtiden

Metoden, der anvendes i Grøn brint til fremtiden, reducerer omkostningerne til grønne brændstoffer med ca. 20 %. Der skabes samtidig håndgribelige løsninger til omstillingen fra fossile til bæredygtige brændstoffer.

Løsningen


Grøn brint til fremtiden udvikler og forbedrer DynElectros patenterede AC:DC-teknologi på Solid Oxid Elektrolyse Celler gennem længerevarende forsøg til at bekræfte og dokumentere teknologiens effekt i omstillingen til et CO2-neutralt samfund. DynElectros patenterede power2x-metode omdanner vand via elektrolyse til brint med høj effektivitet.  Metoden har i et tidligere, kortere testforløb vist at kunne reducere omkostningerne til grønne brændstoffer med ca. 20% samt forlænge levetiden på kerneteknologien (Solid oxidelektrolysecellerne) med op til 4-5X.

Hvornår

December 2021 – december 2022

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Martin Thuesen
Udviklingschef

Hvem

DynElectro
N-control
Noreco Oil Denmark
DTU

Udfordringen

Verdenen har et stigende energibehov, og derfor skal vi lykkes med omstillingen fra fossile til bæredygtige brændstoffer. Power2x muliggør en større CO2-nedsættelse gennem omsætning af sol- og vindkraft til værdifulde, rene og grønne drivmidler. Det gøres bl.a. ved at udnytte genanvendelig strøm til at omdanne vand til grøn brint og ilt. DynElectros power2x-metode adskiller sig fra lignende, da den er simpel, forlænger SOE-anlæggets levetid og muliggør mere effektiv elektrolyse ved højere temperaturer.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Virtuelt Oplevelsesunivers Roskilde

Et unikt samskabelsesprojekt er igangsat for at gøre Roskilde til en seriøs kandidat til ”Most Innovative City in EU” før år 2026. Et bredt partnerskab af lokale aktører er i gang med at udvikle en fælles digital værktøjskasse med anvendelse af nye teknologier, der kan styrke byens fysiske tilbud – hvad enten det handler om erhvervsliv, handel, kulturliv, turisme, uddannelse eller velfærd – med et virtuelt lag.

Løsningen


Forestil dig, at vi om fire år kan fejre, at Roskilde er blevet nomineret som EU’s mest innovative by 2025, og at vi sammen har styrket kommunens placering på landkortet, som en førende oplevelsesby både nationalt såvel som internationalt. Dette formål tager projektet på sig.

Gennem teknologiske innovationer skabes der værdi for forskellige brugere på tværs af sociale, kulturelle og kommercielle områder. Det skal ske ved at pulje ressourcer til at udpege og tilpasse lovende løsninger og services, såsom iBeacons, ArcGIS StoryMap, AR, VR, Google My Business og Facebook Live. Med støtte fra Roskilde Kommunes Erhvervsudvalg og ud fra et fælles narrativ om bedre sammenhænge samt et ønske om at løfte oplevelsen af Roskilde i flok vil der blive udviklet og opdateret en hjemmeside, hvor man kan tilgå en lang række digitale værktøjer, som straks kan benyttes af dem der vil – se mere her.

Hvornår

Juni 2021 – august 2022

Corolabs rolle

Projektleder

Kontaktperson

Anna Brouw Emilsdóttir (Barsel)
Innovationskonsulent

Hvem

Boligselskabet Sjælland
Gimle
Musicon-sekretariatet
Roskilde Domkirke
Roskilde Handel
Roskilde Kommune
Roskilde Kongres- og Idrætscenter
Zealand

Udfordringen

Hvis Danmark skal have fyldt udbytte af den digitale omstilling, kræver det, at organisationer har gode rammer til at udnytte nye teknologier. Det er disse rammer vi sammen ønsker at skabe med Virtuelt oplevelsesunivers Roskilde, så digitaliseringens uforløste forretningsmæssige potentialer kan skabe vækst og velstand i kommunen. Potentialet er der, det bekræfter en rapport fra Innovationsfonden, hvori det anslås, at Danmark kan forøge vores BNP med 35 mia. DKK. om 8 år, hvis vi udnytter den digitale fremtids teknologier.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test

Danske proteinafgrøder til fremtidens køkken

Vi skal spise mindre kød og flere proteinafgrøder. Projektet udvikler nye produkter, som ernæringsmæssigt kan indgå i kosten som alternativ til kød.

Løsningen


Danske proteinafgrøder til fremtidens køkken er et samarbejde som udvikler plantebaserede fødevarer baseret på nye danske afgrøder, der på en klimavenlig måde vil udvide landbrugets agro-biodiversitet og øge fødevarediversiteten. Der bliver udviklet nye produkter baseret på proteinrige afgrøder såsom dansk linse, kikært og quinoa. Afgrøderne indeholder ernæringsmæssigt en balanceret aminosyresammensætning og kan indgå i kosten som alternativ til kød. Det taler ind i Fødevarestyrelsens nye kostråd fra 2021, der anbefaler en kraftig stigning i indtag af proteinafgrøder og en minimering af vores kødindtag. En stabil efterspørgsel og attraktive produkter vil være med til at etablere et marked, som bl.a. sikrer at flere landmænd vil kaste sig ud i produktionen af danske proteinrige afgrøder.

Hvornår

April 2021 – maj 2022

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Anna Brouw Emilsdóttir
Innovationskonsulent

Hvem

ChefFugl Food&Event
Contempehrary
Food Solutions
Københavns Madservice
Nordlie Food
Quinoa Quality ApS
Professionshøjskolen Absalon Simple Feast
Webbryggeriet

Udfordringen

Landbruget er i dag i høj grad kendetegnet ved mono-kulturer som negativt påvirker biodiversiteten i dansk landbrug, og overordnet set har klimakrisen stigende betydning for vores liv på jorden og kræver derfor handling på mange planer. Landbrugsproduktionen og vores valg af fødevare har stor betydning for vores mulighed for at reducere emission af klimagasser. Denne udfordring tager projektet til sig ved at udvikle lokale og plantebaserede alternativer til kød, såsom quinoa, linser og sæddoder som vil medføre øget biodiversitet og samtidig minimere CO2-belastende langdistance transport.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Varig tilknytning til arbejdsmarkedet

Løsning


Der er behov for nye metoder til at få alle med og ind på arbejdsmarkedet og samtidig sikre medarbejdere til de brancher, der mangler arbejdskraft. Dette forener vi i projektet Varig tilknytning til arbejdsmarkedet, der får tilskud fra EU’s socialfond og decentrale erhvervsmidler. Projektet sætter fokus på diversitet og social ansvarlighed og skal udvikle en ny skalerbar beskæftigelsesmodel, der samtidig sikrer udsatte ledige fra Roskilde i job og fastholder dem i varigt job.

Målet er igennem en tæt mobiliserende samskabelsesproces mellem Roskilde Kommune, virksomheder, videninstitutioner og socialøkonomiske virksomheder at skabe flere småjobs, der leder til varig ordinær beskæftigelse, og som samtidig tilfører virksomheder nødvendig arbejdskraft, der skaber vækst på bundlinjen. Igennem tæt samarbejde mellem ovennævnte aktører, afprøver og realiserer vi nye tiltag i form af blandt andet skræddersyede forløb, match-making mellem virksomheder og nye medarbejdere, buddyordning og tæt opfølgning de første 6 måneder af ansættelse. Ambitionen er som minimum at engagere 25 virksomheder, der vil være med til at gøre en forskel.

Hvornår

Marts 2021 – marts 2023

Projektbevilling

Kontaktperson

Pernille Sederberg
Senior projektleder

Hvem

Professionshøjskolen Absalon
Chr. Hansen
CLAVIS sprog og kompetence
Roskilde Kommune
Roskilde Universitet
Roskilde Tekniske Skole
VUC Roskilde
ZBC
Zealand – Sjællands Erhvervsakadami

Værdi

Med afsæt i aktuelle jobåbninger og brancher med mangel på arbejdskraft nytænkes vejen frem til ordinær beskæftigelse for udsatte ledige. Via skræddersyede forløb fokuserer vi på såvel den udsatte lediges som virksomhedens motivation for at indgå i ansættelser i småjobs. Roskilde Kommunes Jobcenter stiller med screenede udsatte ledige til projektet og sørger for at matche kandidaterne med virksomhederne, så begge parters behov opfyldes.

Videninstitutionerne leverer skræddersyede kompetenceløft til de udsatte ledige, og sammen etablerer og re-designer vi løbende indsatsmodeller, så vi hele tiden skaber den bedst mulige forudsætning for forløbene. Corolab administrerer projektets ressourcer, sikrer projektets leverancer, etablerer virksomhedskontakt, sørger for afrapportering og kommunikation samt faciliterer klyngemøder.

Derudover varetager Corolab dialogen med virksomheder og inviterer til, opbygger og driver klyngenetværk, hvor virksomhederne kan dele erfaringer, sparre med hinanden og agere ambassadørkorps. Sammen bidrager vi til at opnå FN’s verdensmål #8 og #17 og gør en forskel.

Projektstatus

Projektet kører fra marts 2021 til marts 2023. Samlet projektsum på ca. kr. 9,2 millioner dkk modtaget fra EU Socialfondsmidler og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. I perioden oktober 2022 – marts 2023 sikrer vi desuden en særlig målrettet indsats for ukrainske flygtninge.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

BOCART SmartRace

Projektet udvikler digital, innovativ læringsplatform, der kombinerer gamification og undervisning på erhvervsuddannelser. BOCART SmartRace medvirker til at flere unge gennemfører en erhvervsfaglig uddannelse.

Løsningen


BOCART SmartRace er en digital, innovativ læringsplatform, der kombinerer gamification og undervisning på erhvervsuddannelser. Kørslen med den fysiske off road gokart, BOCART, er tilknyttet digitalt undervisningsmateriale, der har mulighed for at certificere den praksisfaglige viden, så unge, der eksempelvis har det svært bogligt, kan tilegne sig ny viden og komme videre i uddannelsessystemet. På den måde vil BOCART SmartRace skabe, fastholde og udvikle motivationen hos de unge mennesker. Ambitionen er, at BOCART med SmartRace kan tilbyde institutioner en moderne, motiverende og læringsrig BOCART, så de kan hjælpe udsatte unge i retning af uddannelse.

Den første udgave af BOCART SmartRace gør det muligt for projektgruppen at tilbyde et produkt med ny, moderne, motiverende og målrettet undervisning til deres nuværende og nye kernekunder, som med SmartRace vil kunne gøre det mere attraktivt for deres kunder (sagsbehandlere i kommuner og kommende elever) at vælge lige netop deres bosted, efterskole, ungdomsskole, grundskole etc. Produktet medvirker til: 1) at flere unge blandt vores kunders brugere optages på og gennemfører en erhvervsfaglig uddannelse, 2) at flere skoleelever bliver inspireret til at studere, 3) at en naturfaglig retning og STEM-fag vælges som karriere og 4) at underviserne vil kunne sikre en stabil og dokumenteret faglighed i undervisningen, opdateret viden, struktur og didaktik.

Hvornår

November 2020 – maj 2022

Corolabs rolle

Facilitator

Kontakt person

Martin Thuesen
Udviklingschef

Hvem

BOCART ApS
Projektronik
Design Analyst
Professionshøjskolen Absalon
Stege Skole
EUC Sjælland
OCN Danmark.

Udfordringen

Ifølge Erhvervsstyrelsen er antallet af unge med særlige udfordringer og ingen tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked steget med 12.000 personer fra 2008 til 2016. Tal fra Undervisningsministeriet (2015) viser, at 6% af de 15-29-årige, svarende til 69.810 personer, ikke har eller er i gang med en ungdomsuddannelse.  Med en løsning på de teknologiske udfordringer vil projektgruppen stå med et unikt koncept, der ikke findes på markedet noget sted i verden.

BOCART SmartRace bidrager til Undervisningsministeriets målsætning om, at flere unge skal optages på og gennemføre en erhvervsuddannelse. Konkret for grundskoler vil BOCART SmartRace kunne bidrage til at indfri Undervisningsministeriets nye krav fra 2017 for praksisfaglig læring og muligheden for at kombinere dem med grundskolens øvrige fag. BOCART SmartRace vil derfor være et særdeles attraktivt valg, som kan fastholde gamle kunder og tiltrække nye.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

YOLI

YOLI er en digital platform, der kombinerer læring og leg samt understøtter børns deltagelse i legende børnefællesskaber.

Løsningen


YOLI er en digital platform, som kombinerer læring og leg igennem spilkoncepter der kombinerer det traditionelle brætspil med digitale elementer. I samarbejde med pædagoger og forskere udvikles 12 nye spil, der nemt integreres som en vedvarende, sjov og udviklende aktivitet i den pædagogiske hverdag. Løsningen vil bl.a. hjælpe pædagoger med at inkludere det enkelte barn i de legende børnefællesskaber, hvor kompetencer udvikles og barnets færdigheder indenfor bl.a. kommunikation, sprog og sociale dynamikker styrkes, som alle er vigtige forudsætninger for en god skolestart.

Hvornår

April 2021 – maj 2022

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Anna Brouw Emilsdóttir
Innovationskonsulent

Hvem

YOLI Productions
Falklund Design
Professionshøjskolen Absalon
Roskilde Universitet

Udfordringen

Hvert femte barn har sproglige udfordringer og mange børn i 0. klasse har et sprog som svarer til en 3-årig. Denne udfordring vil YOLI bidrage med at løse med digitale nyudviklede læringsspil til børneinstitutioner. Typisk foregår indlæring i danske institutioner via øjne og ører, men mere end halvdelen af danske børnehavebørn lærer bedst gennem bevægelse eller ved at arbejde med hænderne. YOLI spillene tilpasses efter behov, så de favoriserer en eller flere af de fire forskellige former for indlæringstyper, ligesom spillede også er forbundet til social læring. Dertil hjælper løsningen pædagoger med at inkludere det enkelte barn i børnefællesskaber jf. sociale dynamikker og kobler sig til Børne- og Undervisningsministeriets 6 læreplanstemaer (emu.dk/dagtilbud) og formålsparagraffen om at ”legen er grundlæggende” i dagtilbud.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Vores Verden

Danmark har meget natur og landliv, som er eftertragtet for turister. Vores Verden er Community Bases Tourism, hvor turister kan indgå i fællesskaber i det lokale liv. Projektet skaber værdi for især landområder.

Løsningen


Vores Verden udvikler et prototypekoncept omkring Community Based Tourism (CBT). CBT er en turismeform, som ejes af lokalsamfund, der inviterer turister ind i eget område og eksisterer i dag primært uden for de danske grænser. Landområder i Danmark har dog mange attraktive kvaliteter såsom natur- og land liv samt lokalforankrede hverdagsopgaver, som er eftertragtede for turister at deltage i og være medskabere af. Konceptet omkring CBT udvikles for og med danske landområder med udgangspunkt i, at fremtidens rejsende søger mødet med mennesker i det lokale liv, dét at handle i fællesskaber og at skabe forandring personligt, lokalt og globalt. CBT er den nye vare, som rejsende efterspørger – og vil betale for. I projektet udvikles et koncept og en virksomhedsmodel, der både er forankret i det lokale og samtidigt organiseret i en bredere kooperativ form.

Hvornår

Marts 2020 – november 2021

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Martin Thuesen
Udviklingschef

Hvem

LandSkaberne
Overlap.dk
Professionshøjskolen Absalon
Roskilde Universitet
Corolab

Udfordringen

Beboere i landområder ønsker at løfte grundlæggende udfordringer i eget område, hvilket eksempelvis kan være at sikre flere arbejdspladser, tilflyttere eller turister.

I samarbejde med lokalsamfund udvikler samarbejdet koncepter, som kan bidrage til at skabe muligheder for f.eks. et lokalt arbejdsliv, øget bosætning, lokal økonomi og basale servicefaciliteter. Forskningen peger på en spirende interesse for demokratisk erhverv og kooperative organiseringsformer i landområder, som en metode til at løse mere grundlæggende udfordringer. Meget af den hidtidige landdistriktsudvikling har i højere grad været fokuseret på etablering af aktiviteter indenfor en fritidslivsramme.

Udviklingsprojektet “Vores verden” kan derfor blive spydspids i forhold til at løse grundlæggende udfordringer med et turisme-koncept og en virksomhedsmodel, der både er forankret i det lokale og samtidigt organiseret i en bredere kooperativ form.

Udviklingen af et CBT-produkt tilføjer ny værdi til landområder.
Det skal ses som et supplement til de eksisterende turismeaktiviteter og erstatter ikke igangværende aktiviteter på turismeområdet.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Job To Go

Projektet udvikler en ny forretningsmodel med afsæt i den socialøkonomiske virksomhed Kaffe Karma og deres indsats for socialt udsatte borgere. Job To Go hjælper flere ledige psykisk sårbare i arbejde og udbreder viden og uddannelse indenfor det socialpsykiatriske område.

Løsningen


Job to go er en ny forretningsmodel med afsæt i den socialøkonomiske virksomhed Kaffe Karma og deres indsats for socialt udsatte borgere. Projektet hjælper flere ledige psykisk sårbare i arbejde og udbreder samtidig viden og uddannelse indenfor det socialpsykiatriske område. Med oplæring ved baristacyklen skabes en tryg og fleksibel træningsplatform, der klæder borgeren på til at varetage ordinære arbejdstimer på arbejdsmarkedet via småjobs. Via denne ordning kan de mest udsatte borgere tjene egne penge på det sociale frikort og samtidig via meningsfuldt arbejde få erhvervserfaring med støtte fra medarbejdere i erhvervslivet eller fra privatpersoner ved salg af kaffe.

Hvornår

August 2020 – oktober 2022

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Anna Brouw Emilsdóttir
Innovationskonsulent

Hvem

Kaffe Karma
Copenhagen Dome
Professionshøjskolen Absalon

Udfordringen

I Danmark er 280.000 borgere på kanten af arbejdsmarkedet, og en væsentlig problematik hos mange social udsatte borgere er en længerevarende eksklusion fra arbejdsmarkedet. Forskning peger samtidig på at social udsatte borgere efterspørger deltagelse i arbejdsrelaterede aktiviteter og personligt meningsfyldt beskæftigelse, men der er imidlertidig mangel på indsater hvor socialt udsatte borgere kan deltage i arbejdsmæssige aktiviteter. Job To Go hjælper flere ledige psykisk sårbare i arbejde samt udbreder viden og uddannelse indenfor det socialpsykiatriske område med afsæt i et lokalt samarbejdsprojekt i Roskilde.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Prepping Robot

Vidste du, at fødevarebranchen mangler kokke og køkkenmedarbejdere? Det problem forsøger projektet at afhjælpe ved at udvikle en skærerobot, som kan aflaste køkkener med opskæring af blandt andet grøntsager.

Løsningen


Prepping Robot er en skærerobot til behandling af grøntsager. Robotten skal aflaste køkkenmedarbejdere og gøre det muligt for medarbejderen at fokusere på mere værdiskabende opgaver i køkkenet. Robotten skal både kunne vælge grøntsager, bearbejde dem og anrette dem på en tallerken, således at den kan stå som en selvstændig enhed i produktionskøkkener, kantiner og eksempelvis lufthavne, så man kan få en nylavet salat på farten.​

Målet er, at robotten skal kunne skære grøntsager, som en uddannet kok inkl. kvalitetssikring af grøntsagerne ved hjælp af kamerateknologi. Robotten skal kunne varetage en kapacitet på 1000 kg. grøntsager pr. uge ved 8 timers drift og skal hertil køre fuldstændig autonomt, således at robotten kan fuldføre skærearbejdet om natten.

Hvornår

Februar 2020 – august 2022

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Martin Thuesen
Udviklingschef

Hvem

Gastroform
Hertech
DTU
Simple Feast

Udfordringen

Som kok eller køkkenmedarbejder arbejder man lange vagter i nedslidende kropsstillinger fx. bøjet indover et komfur eller ved klargøring af grøntsager, som skal vaskes og skæres. En ny undersøgelse blandt 265 af den britiske fagforening Unites medlemmer i London, viser at kokkes lange arbejdsdage påvirker helbred. 44% af de adspurgte kokke, fortalte at de arbejder mellem 48 og 60 timer om ugen, og 14% af de adspurgte arbejder over 60 timer om ugen.

Med Prepping Robot nedsættes kokke og køkkenmedarbejderes arbejdstid, da de fysiskkrævende og lange opgaver med grøntsagsopskæring varetages af Prepping Robot. Robotten er dermed med til at skåne kokkenes og køkkenmedarbejdernes fysiske og mentale helbred, så sygdomsprocenten sænkes. Dermed bidrager løsningen til lønsomhed og et bedre arbejdsmiljø.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering