Dansk Wagyu

Dansk Wagyu udvikler og modner markedet for dansk Wagyokød gennem forædling og tilberedning tilpasset danske madtraditioner. Projektet udvikler nye løsninger for anvendelse af hele kreaturet og sikrer den karakteristiske mørhed i alle udskæringer.

Løsningen


Det eftertragtede Kobe-kød er med sin delikate smag og enestående tekstur blevet en delikatesse i hele verden, som er svær at få fingrene i. Kødet kommer fra Wagyu-kreaturer og må kun kaldes Kobe-kød, hvis kødet kommer fra den Japanske Kobe-region. Med udgangspunkt i selv samme kreaturer med gener fra Japan, vil Bondegaarden, Fugl Food&Event, Kosakgaarden, INSP! Media, Professionshøjskolen Absalon og Zealand – Sjællands Erhvervsakademi udvikle et struktureret marked for Dansk Wagyu-produkter tilpasset danskernes vaner, kultur og præferencer. De nyudviklede Dansk Wagyu-produkter er første skridt mod modning af markedet og inddrager hele processen fra opdræt til middagsbordet. Dansk Wagyu ApS er i dag oprettet som CVR.nr. i Roskilde. Logoet er blevet varemærkebeskyttet, og Dansk Wagyu eksporterer nu til Tyskland og Sverige.​

Hvornår

April 2020 – oktober 2021

Projektbevilling

741.822 DKK

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Christina Melgaard
Projektleder

Hvem

Larsen og Lange ApS
ChefFugl Food&Event
Kosakgården
INSP! Media
Professionshøjskolen Absalon
Zealand – Sjællands Erhvervsakademi

Udfordringen

Der findes i dagens Danmark endnu ikke et marked for Dansk Wagyu oksekød. Innovationssamarbejdet vil løfte mulighederne for et marked og udvikler samt forbedrer de japanske traditioner til dansk standard. Projektet søger at udnytte hele dyret, og derved undgå unødigt madspild. Projektet søger ligeledes at fokusere på at spise mindre kød men af bedre kvalitet.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering
X