Nyhedsbrev

Få nyheder om COROs aktiviteter direkte i din indbakke - så kan du løbende følge med i, hvordan vi på nye måder skaber nye muligheder.

Pressemeddelelse COconference20

15. december 2020

Innovation skaber fremtidens løsninger og partnerskaber

Trods Covid-19 har CORO, Co-lab Roskilde gennemført et succesfuldt, virtuelt innovationsforløb med 187 løsningsforslag på udfordringer stillet af otte virksomheder og offentlige institutioner.

Idéer der strækker sig fra et nyt genbrugsspil til at lære unge mere om genbrug, lodret opsamling af regnvand på Roskilde Kongrescenters facade og en 3D-visualisering af ROCKWOOLs teksttunge manualer til et koncept med tøjbytning i et boligselskab og et startup-marked, hvor nye virksomheder kan sælge deres produkter.

Covid-19 har ikke stoppet innovationen i Roskilde. Trods pandemien har studerende fra Roskildes videninstitutioner og virksomheder fra hele landet i de seneste måneder udviklet 187 løsninger til innovationsforløbet COCONF20 arrangeret af CORO, Co-lab Roskilde.

De mange forslag er løsninger på udfordringer stillet af ARGO, Boligselskabet Sjælland, Erhvervsforum Roskilde, Fors A/S, JKS A/S, ROCKWOOL Group, Roskilde Kongrescenter og Roskilde Kommune, og de favner temaer som borgerinddragelse, digitalisering, energioptimering, cirkulær økonomi, vandforsyning og erhvervsudvikling.

»Vi har aldrig tidligere modtaget så mange løsninger, og det er på trods af, at al kommunikationen og præsentationerne er foregået på virtuelle events og digitale medier. Pandemien har gjort os mere bevidste om, hvor sårbare, virksomheder og organisationer er i en krisetid, men også hvor stærke vi er, når vi står sammen,« siger Karolina E. Osipowska, direktør for CORO, CO-lab Roskilde, efter den fjerde udgave af innovationsforløbet.

Bæredygtighed og partnerskaber

Flere end 250 aktører fra erhvervslivet, offentlige organisationen og vidensinstitutioner deltog i den virtuelle finale, hvor de otte virksomheder og offentlige institutioner kårede 13 af de mange forslag fra virksomheder og studerende som morgendagens løsninger. Næste skridt er, at de mange idéer nu testes og videreudvikles, inden de er klar til at blive implementeret i de enkelte virksomheder.

»Fælles for alle løsningerne er, at de er funderet på bæredygtighed og FNs verdensmål samt udarbejdet i partnerskaber,« siger direktør Karolina E. Osipowska.

Blandt de udvalgte forslag er også et koncept til en ”grøn” gavekurv til beboere i almennyttige boliger med produkter til at reducere vand- og energiforbruget samt et koncept med et Give & Collect-kort, hvor borgerne optjener point, når de indleverer ting til genbrug. Pointene kan anvendes til at købe andre genbrugsprodukter.

ROCKWOOL Group kårede et forslag med 3D-visualisering som morgendagens løsning for hvordan manualer også kan laves. Konceptet er udviklet i et partnerskab mellem virksomhederne JJ Kommunikation og Kirk + Thomsen. Og de skal samarbejde med endnu en virksomhed AnnaBir om selve processen for at nå i mål med det rette indhold i manualen.

»Det har været en fantastisk oplevelse med en inspirerende og anderledes proces. Vi har i processen fundet sammen med en anden specialistvirksomhed og indgået et partnerskab. Med hver vores kompetencer har vi kunnet løfte en løsning til et andet niveau med masser af perspektiv. Samtidig har processen skabt grundlag for et fortsat samarbejde inden for andre segmenter, så det har været mere end en win/win,”siger indehaver og chefrådgiver Jan B. Jensen fra JJ Kommunikation.

Morgendagens løsning er titlen på de løsninger, der i den kommende periode skal arbejdes videre med gennem videreudvikling og implementering.

Fra teori til virkelighed

For de mange studerende, der har taget del i innovationsforløbet, har det også været en anderledes oplevelse.

»Vi har fået mulighed for at arbejde med en reel virksomhedscase, der kan bygges videre på i fremtiden. Det har vi aldrig gjort før. Det har været mere teoretisk og uden mulighed for at komme videre fra teorien,« siger Simon Skødt Holm Nielsen, studerende fra Zealand.

ROCKWOOL Group deltog med udfordring i COCONF for fjerde gang.

»Grundlæggende tror jeg på, at ideer skal skabes i fællesskab og mellem folk med forskellige kompetencer. Innovationsforløbet er en platform, som vi kan kaste ideer ud på og få rigtig mange svar tilbage. På den måde får vi helt andre muligheder for at vælge og sammensætte de løsninger, der skal til,« siger Dorte Gram fra ROCKWOOL Group.