YOLI

YOLI er en digital platform, der kombinerer læring og leg samt understøtter børns deltagelse i legende børnefællesskaber.

Løsningen


YOLI er en digital platform, som kombinerer læring og leg igennem spilkoncepter der kombinerer det traditionelle brætspil med digitale elementer. I samarbejde med pædagoger og forskere udvikles 12 nye spil, der nemt integreres som en vedvarende, sjov og udviklende aktivitet i den pædagogiske hverdag. Løsningen vil bl.a. hjælpe pædagoger med at inkludere det enkelte barn i de legende børnefællesskaber, hvor kompetencer udvikles og barnets færdigheder indenfor bl.a. kommunikation, sprog og sociale dynamikker styrkes, som alle er vigtige forudsætninger for en god skolestart.

Hvornår

April 2021 – maj 2022

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Anna Brouw Emilsdóttir
Innovationskonsulent

Hvem

YOLI Productions
Falklund Design
Professionshøjskolen Absalon
Roskilde Universitet

Udfordringen

Hvert femte barn har sproglige udfordringer og mange børn i 0. klasse har et sprog som svarer til en 3-årig. Denne udfordring vil YOLI bidrage med at løse med digitale nyudviklede læringsspil til børneinstitutioner. Typisk foregår indlæring i danske institutioner via øjne og ører, men mere end halvdelen af danske børnehavebørn lærer bedst gennem bevægelse eller ved at arbejde med hænderne. YOLI spillene tilpasses efter behov, så de favoriserer en eller flere af de fire forskellige former for indlæringstyper, ligesom spillede også er forbundet til social læring. Dertil hjælper løsningen pædagoger med at inkludere det enkelte barn i børnefællesskaber jf. sociale dynamikker og kobler sig til Børne- og Undervisningsministeriets 6 læreplanstemaer (emu.dk/dagtilbud) og formålsparagraffen om at ”legen er grundlæggende” i dagtilbud.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Prepping Robot

Vidste du, at fødevarebranchen mangler kokke og køkkenmedarbejdere? Det problem forsøger projektet at afhjælpe ved at udvikle en skærerobot, som kan aflaste køkkener med opskæring af blandt andet grøntsager.

Løsningen


Prepping Robot er en skærerobot til behandling af grøntsager. Robotten skal aflaste køkkenmedarbejdere og gøre det muligt for medarbejderen at fokusere på mere værdiskabende opgaver i køkkenet. Robotten skal både kunne vælge grøntsager, bearbejde dem og anrette dem på en tallerken, således at den kan stå som en selvstændig enhed i produktionskøkkener, kantiner og eksempelvis lufthavne, så man kan få en nylavet salat på farten.​

Målet er, at robotten skal kunne skære grøntsager, som en uddannet kok inkl. kvalitetssikring af grøntsagerne ved hjælp af kamerateknologi. Robotten skal kunne varetage en kapacitet på 1000 kg. grøntsager pr. uge ved 8 timers drift og skal hertil køre fuldstændig autonomt, således at robotten kan fuldføre skærearbejdet om natten.

Hvornår

Februar 2020 – august 2022

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Martin Thuesen
Udviklingschef

Hvem

Gastroform
Hertech
DTU
Simple Feast

Udfordringen

Som kok eller køkkenmedarbejder arbejder man lange vagter i nedslidende kropsstillinger fx. bøjet indover et komfur eller ved klargøring af grøntsager, som skal vaskes og skæres. En ny undersøgelse blandt 265 af den britiske fagforening Unites medlemmer i London, viser at kokkes lange arbejdsdage påvirker helbred. 44% af de adspurgte kokke, fortalte at de arbejder mellem 48 og 60 timer om ugen, og 14% af de adspurgte arbejder over 60 timer om ugen.

Med Prepping Robot nedsættes kokke og køkkenmedarbejderes arbejdstid, da de fysiskkrævende og lange opgaver med grøntsagsopskæring varetages af Prepping Robot. Robotten er dermed med til at skåne kokkenes og køkkenmedarbejdernes fysiske og mentale helbred, så sygdomsprocenten sænkes. Dermed bidrager løsningen til lønsomhed og et bedre arbejdsmiljø.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Roskilde Maduge – Sensorisk Værksted

Konceptet er med til at styrke Roskildes mad- og fødevarescene med nye madoplevelser. Der kunne bl.a. smages på hotdogs toppet med insekter og retter laver med kemi.

Løsningen


Roskilde Maduge – sensorisk værksted blev afholdt med hjælp fra elever fra ZBC og studerende fra Zealand. Der blev serveret sensoriske madoplevelser hos Grundsmag, hvor man bl.a. kunne smage på hotdogs toppet med insekter.

Eventet blev afholdt som en del af Roskilde Maduge og afprøvede nye koncepter, som fremadrettet kan implementeres i forbindelse med madugen. Der blev udviklet et helt nyt koncept – sensoriske værksteder og madoplevelser – som blev gennemført af Gourmetslagterelever fra ZBC og Ernærings- og Fødevareteknologistuderende fra Zealand. På dagen blev Roskildes borgere budt indenfor i Byens Hus, og der blev eksperimenteret med både velkendte og nye smagsoplevelser.

Hvornår

April 2019 – oktober 2019

Kontaktperson

Anna Brouw Emilsdóttir (Barsel)
Innovationskonsulent

Hvem

Byens hus Roskilde
Madkulturen
VisitRoskilde
ZBC
Zealand – Sjællands Erhvervsakademi m.fl.

Udfordringen

ZBC og Zealand ønskede at synliggøre de kompetencer, man tilegner sig med en erhvervsrettet fødevareuddannelse og de mange muligheder, det åbner op for. Samtidig styrkes Roskildes mad- og fødevarescene med samlede madoplevelser.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Løsningen


Dansk Wagyu har skabt nye koncepter med brug af Dansk Wagyu til at forme et struktureret marked for kødet, der taler ind i danske og japanske madkulturer og den klimamæssige dagsorden ift. spise af oksekød.

Det eftertragtede Kobe-kød er med sin delikate smag og enestående tekstur blevet en delikatesse i hele verden, som er svær at få fingrene i. Kødet kommer fra Wagyu-kreaturer og må kun kaldes Kobe-kød, hvis kødet kommer fra den Japanske Kobe-region. De nyudviklede Dansk Wagyu-produkter er første skridt mod modning af markedet og inddrager hele processen fra opdræt til middagsbordet. Dansk Wagyu ApS er i dag oprettet som CVR.nr. i Roskilde. Logoet er blevet varemærkebeskyttet, og Dansk Wagyu eksporterer efter projektets afslutning til Tyskland og Sverige.​

Hvornår

April 2020 – oktober 2021

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Martin Thuesen
Udviklingschef

Hvem

Larsen og Lange ApS
ChefFugl Food&Event
Kosakgården
INSP! Media
Professionshøjskolen Absalon
Zealand – Sjællands Erhvervsakademi

Udfordringen

Der findes i dagens Danmark endnu ikke et marked for Dansk Wagyu oksekød, som både tager højde for brug af hele kreaturer og danskerne madkultur og -præferencer. De kendte stykker fra kreaturer er eksempelvis mørbrad, højreb og tyksteg, som alt sammen befinder sig på bagenden af kreaturet. Disse stykker er ofte forbundet med mere smag og højere fedtmarmorering, som kobe- og wagyukød er kendt for. Derfor er det ofte svært at afsætte og bruge det kød, som findes på kreaturets forstykke, såsom brystet. Det er ofte forbundet med mindre smag og mindre fedtmarmorering, som også kødet mere “sejt”. Projektet har valgt at fokusere på, hvordan man sikrer den bedste smag i forstykket på kvæget og sikre optimalt mørhed gennem bl.a. tilberedning og marinering, så kokke, slagtere og forbrugere kan få fuld udnyttelse af kreatureret i fremtiden.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering