Forum for vidensamarbejde

Løsning


Formålet med indsatsen er at styrke, systematisere og koordinere de forskelligartede synergier og samarbejdsmuligheder blandt Roskildes videninstituioner, som vil skabe værdi for erhvervslivet og deres potentielle fremtidige medarbejdere. Derfor gik Corolab i februar 2020 sammen med en række partnere om at skabe indsatsen Forum for Vidensamarbejde, hvor relevante undervisere, forskere, rektorer, uddannelsesledere og koordinatorer af eksterne samarbejder samles på tværs af samtlige uddannelsessteder – fra grundskolen og op til de videregående uddannelser.

Hvornår

Februar 2020 – Så længe det ønskes

Projektbevilling

Kontaktperson

Anna Emilsdottír
Innovationskonsulent

Hvem

Aarhus Universitet
CLAVIS, Roskilde
DTU
Hf & VUC Roskilde
Himmelev Gymnasium
Professionshøjskolen Absalon
Roskilde Gymnasium
Roskilde Katedralskole
Roskilde Handelsskole
Roskilde Tekniske Skole
Roskilde Universitet
Skt. Josef Skole
ZBC Roskilde
Zealand – Sjællands Erhvervsakademi

Værdi

Gennem initiativer som eksempelvis innovationsforløb, -projekter og praktikker kan elever og studerende omsætte deres teori til praksis og udvikle deres intra- og entreprenørielle kompetencer, der er med til at kvalificere fremtidens arbejdskraft.

Projektstatus

Projektet kører fra februar 2020 og så længe projektets partnere ønsker at fortsætte indsatsen.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Biosolutions Zealand

Erhvervsfyrtårnet Biosolutions Zealand skaber de optimale rammer for at udvikle, teste og opskalere bioteknologiske produkter og løsninger, der bidrager til at gøre Danmark mere grøn. Læs mere her.
Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Løsningen


Virksomheder der arbejder med enzymer, proteiner, bakterier, farvestoffer, biokemikalier, biomaterialer eller biobrændstoffer inden for avancerede fødevarer, industriel produktion, energi- eller miljøteknologi kan få bedre adgang til støtte og kapital samt fysiske faciliteter. Sjælland og Øerne er stedet, hvor nye bioteknologiske løsninger, idéer og produkter bliver testet, demonstreret og skaleret op, så virksomheder kan konvertere til mere bæredygtige ingredienser eller produkter og mere energibesparende processer. Desuden udvikles nye uddannelser og andre aktiviteter, som skal tiltrække og fastholde de kloge hoveder fra ind- og udland.

Corolab hjælper især med at stimulere iværksætteri i nært samarbejde med videninstitutioner samt at kortlægge og etablere samarbejde med konkrete miljøer og iværksættere. Se fx dette tidligere afholdte event.

Hvornår

Primo 2022 – medio 2023

Kontaktperson

Martin Thuesen
Udviklingschef

Hvem

Erhvervshus Sjælland
Food & Bio Cluster
Knowledge Hub Zealand
Kalundborg Symbiosis
Teknologisk Institut
21st Bio
SiccaDania
Nordic Sugar
Crispy Food
FermHub Zealand
Business Lolland-Falster
Maskinmesterskolen København
Guldborgsund Kommune
RUC
Zealand
Københavns Universitet
Aarhus Universitet
DTU
PH Absalon
Novozymes
Dansk Biokemi
Chr. Hansen

Udfordringen

Det gælder om at mindske klimabelastningen ved at reducere energiforbruget og sikre bedre anvendelse af forskellige restprodukter samt at understøtte omstillingen til plantebaserede og mere CO2-neutrale fødevarer. For at lykkes med dette er der brug for kvalificeret arbejdskraft og udvikling af nye processer eller udstyr, der kan gøre produktionen mere effektiv.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Automatisk Fugeudfræsning

En ‘modulær’ visionsteknologi, hvor den teknologiske nøgle ligger i opbygningen af et fundament i vision software/algoritmen. Visionsteknologien skal i sammenspil med en modulær robotplatform opbygges således, at robotplatformen let kan omstille til nye applikationer og anvendelser, hvor vision indgår som en del af løsningen. I dette projekt tages der udgangspunkt i detektering af murstenfuger.

Automatisk fugeudfræsning

Løsning


Projektet har udviklet en state-of-the-art visionsstyring til en modulær robotplatform, som sætter nye teknologiske standarder og udvider både teknologiske og kommercielle anvendelsesspektre af robotteknologi indenfor byggeindustrien. Projektets partnere ønsker med visionsstyring at implementere den nyeste visionsteknologi og dermed udvikle styring ’on the fly’, som tager højde for virkeligheden og robottens omgivelser. Dette er banebrydende og udvider potentialet for teknologien signifikant.

Hvornår

September 2019 – September 2020

Kontaktperson

Martin Thuesen
Udviklingschef

Hvem

Robot at Work
Technico
DTU

Udfordringen

En af de største faktorer til byggebranchens begrænsede vækst er mangel på udførende arbejdskraft og med et stort automatiseringspotentiale er behovet for visionsteknologi kombineret med robotplatform enormt. Derudover er byggebranchen og håndværksbranchen nedslidende for de involverede medarbejdere, og med denne robotplatform og visionsteknologi vil medarbejderne skulle udføre mindre nedslidende arbejdsopgaver i form af styring af robotten og sikring af visionsteknologien.

Projektstatus

Projektet har kørt fra september 2019 og er afsluttet i september 2020.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Gasløsning til træningsbrug i forsvaret

Projektet udvikler en udskiftelig våbendel, som vil hjælpe forsvaret på vej i deres grønne omstilling. Produktet vil være et alternativ til at bruge løs ammunition i messinghylstre, så soldaterne fremadrettet kan træne med en bæredygtig og mere miljøvenlig løsning baseret på biogas.

Løsningen


En prototype til forsvarets soldater, som udelukkende kan anvendes til træning. Prototypen er en udskiftelig våbendel, som vil hjælpe forsvaret på vej i deres grønne omstilling. I stedet for at bruge løs ammunition i messinghylstre, skal soldaterne fremadrettet træne med en bæredygtig og mere miljøvenlig løsning baseret på biogas.

Hvornår

August 2022 – december 2022

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Martin Thuesen
Udviklingschef

Hvem

Cph InnoTech ApS
Technico
DTU

Udfordringen

Projektet springer ud af et ønske om at omstille forsvaret til en grønnere profil i relation til alle deres aktiviteter. Når man ser på udledningen af messing baseret på forbruget af løs ammunition i dag, udleder det danske forsvar alene op til 34 tons messing i de militære øvelsesområder årligt. Det vil projektets prototype eliminere fuldstændigt, da en gasbaseret udgave ikke vil efterlade noget aftryk i naturen. Derudover tilbyder produktet en løsning som vil betyde, at forsvaret vil have adgang til et næsten uudtømmeligt lager af ”træningsammunition” i form af gas, og dermed kan opnå en bedre udnyttelse af tiden til træning for soldaterne.

Formålet med projektet er at tilvejebringe soldater indenfor NATO-landene bedre træningsvilkår under fredstid. Enhederne oplever stramme ammunitionsbudgetter, hvilket bevirker, at de kun kan blive normeret med 50% af den ammunition, som uddannelsesplanerne ellers foreskriver de skal normeres med.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Fremtidens Madtalenter

Pilotprojektet Fremtidens Madtalenter udspringer af indsatsen Flere faglærte i fødevareerhvervet. Projektet har til formål at understøtte interessen for at vælge og gennemføre en fødevareuddannelse.

Løsningen


Udviklingen af talentprogrammet Fremtidens Madtalenter for elever i udskolingen er identificeret som en mulig løftestang for at integrere fødevarer i læringen og samtidig gøre opmærksom på alle karrieremulighederne i branchen. Målet er at skabe nogle stærke ambassadører og innovatører indenfor fødevareerhvervet. Læs mere om pilotprojektet her [https://corolab.dk/wp/nyheder/fremtidens-madtalenter-findes-i-folkeskolen-og-efterspoergslen-er-stor/].

21 udvalgte 8. klasseelever deltog i et forløb over tre sammenhængende dage med besøg hos bl.a. ZBC – Zealand Business College, Erhvervsakademi Sjælland, food tech virksomheden Chr. Hansen og Herslev Bryghus. Talentprogrammet blev afsluttet med et arrangement, hvor forældre, lærere, andre interessenter og ikke mindst konditor Mette Blomsterberg samt Roskilde Kommunes Borgmester Joy Mogensen deltog for at hylde de fremtidige madtalenter. Roskilde Kommune vil forsøge at skalere initiativet.

Hvornår

2018

Kontaktperson

Anna Brouw Emilsdóttir (Barsel)
Innovationskonsulent

Hvem

BC Catering
Chr. Hansen
Herslev Bryghus
Madkulturen
Roskilde Kommune
Roskilde Tiende klassecenter
Roskilde Universitet
Skt. Josefs Skole
ZBC
Zealand – Sjællands Erhvervsakadem

Udfordringen

Ansøgertallet til uddannelser inden for fødevareerhvervene er faldende, og der er mangel på faglært arbejdskraft. Flere aktører forsøger at imødekomme denne problematik med aktiviteter rettet mod børn og unge, men der er behov for en større fælles indsats og i højere grad at få virksomheder og folkeskolerne i spil, så engagement og motivation kan skabes hos eleverne fra en tidlig alder.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

FeedbackBox

FeedbackBox er en webapplikation, der revolutionerer måden, hvorpå feedback gives og modtages på uddannelsesinstitutionerne. FeedbackBox kan inkorporeres i eksisterende læringsplatforme og skaber nye målbare datapunkter for uddannelsessektoren.

Løsningen


FeedbackBox er en webapplikation hvor feedback gives og modtages på uddannelsesinstitutioner, med mulighed for inkorporering i eksisterende læringsplatforme, som skaber nye målbare datapunkter og perspektiver ift. learning analytics og business intelligence i uddannelsessektoren. Resultatet af projektet er en webapplikation, hvor feedback gives igennem en videofuktion eller skriftligt, hvilket åbner op for nye muligheder af feedback. Webapplikationen er klar til at blive skaleret til alle videninstitutioner nationalt og internationalt, hvor de involverede virksomheder bl.a. ser et stort potentiale i forhold til det tyske marked, som de nu indtræder på. ​

Hvornår

Januar 2020 – december 2021

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Anna Brouw Emilsdóttir
Innovationskonsulent

Hvem

Kopernikus
Pathfindr
Roskilde Universitet
Professionshøjskolen Absalon
KEA

Udfordringen

Undersøgelser fra uddannelses- og forskningsministeriet viser, at feedback er det enkeltelement, som studerende er mindst tilfredse med, på trods af at det er en afgørende ingrediens i en succesfuld læring. Digitalisering og feedback er derfor et udviklingsmål i ministeriets udviklingskontrakter som tæller op imod 100.000 studerende. Projektet resulterer i digitalt feedback, og samtidig er det ambitionen at producere og formidle data, der gør en positiv forskel for den enkeltes læring og dermed sikrer højere kvalitet på uddannelserne. På baggrund af tests og forskningsresultaterne fra innovationssamarbejdet er værktøjet blevet redesignet og er nu på markedet som et plugin, der bruges af både danske og tyske systemudbydere.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Digitaliseret Fødevaremarked

Digitaliseret Fødevaremarked sætter fokus på at hjælpe små fødevareproducenter med at nå ud til forbrugerne. Gennem raahandel.dk optimeres vejen fra marked til kunder.

Løsningen


Digitaliseret Fødevaremarked er digitale salgsredskaber, som skal hjælpe små fødevareproducenter med at nå ud til forbrugerne. Projektet optimer fødevareproducenternes vej til markedet gennem en UX-baseret handelsform med høj fleksibilitet og individualitet, der tilbyder forhandling og dialog med potentielle kunder. Projektet blev afsluttet succesfuldt, og samarbejdet fandt bl.a. frem til en række fokuspunkter for konkrete løsningsforslag, som fremadrettet bidrager til en forbedring af de digitale handelsveje for Råhandel samt de små og mellemstore fødevareproducenter.

Hvornår

Marts 2020 – juni 2021

Corolabs rolle

Facilitator

Kontaktperson

Anna Brouw Emilsdóttir
Innovationskonsulent

Hvem

Råhandel
Kattinge Kraut
Økolyst
Pods of Beans
Zealand – Sjællands Erhvervsakademi

Udfordringen

Små håndværksbaserede og lokale fødevarer er i høj kurs hos forbrugerne, men de mange små fødevareproducenter har svært ved at nå markedet og forbrugerne. Det betyder bl.a., at produkterne ikke bliver afsat og at der dermed opstår madspild, samtidig med at det har økonomiske konsekvenser for de fødevareproducenter, som ikke kan afsætte deres produkter.

Med de digitale salgsredskaber åbnes der for et nyt marked for fødevareproducenterne, som gør det nemmere at synliggøre de lokale produkter, som de tilbyder.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

Digitalisering i bygge- og anlægsbranchen

Projektet sørger for at arbejdsgange bliver effektiviseret, spildtid bliver minimeret og at risikoen for fejl reduceres i byggebranchen. Der gives yderligere en række anbefalinger til, hvordan branchen kan overkomme udfordringer med implementering af ny teknologi.

Løsningen


Digitalisering i bygge- og anlægsbranchen udviklede efteruddannelsestiltag, som kan effektivisere arbejdsgange, minimere spildtid og mindske risikoen for fejl i byggeprocesser. Projektet bygger på en undersøgelse, som giver indblik i, hvilke teknologier branchen allerede har taget i anvendelse og hvilke, de forventer, vinder indpas de kommende år. Læs mere om undersøgelsen her.

Projektet fokuserede på at formulere en række anbefalinger til, hvordan virksomhederne i branchen kan overvinde de udfordringer, som de oplever i forhold til implementering af ny teknologi. Efteruddannelsestiltag spillede en vigtig rolle i forhold til succesfuld implementering. Efteruddannelsesprogrammer blev udviklet gennem projektet og udbudt af bl.a. Roskilde Tekniske Skole.

Hvornår

Maj 2018 – juli 2019

Kontaktperson

Martin Thuesen
Udviklingschef

Hvem

Byggeriets Uddannelser
Roskilde Tekniske Skole
Videnscenter for håndværk
– bæredygtighed
klimarenovering og byggeri
HANSENBERG
Learnmark Horsens.

Udfordringen

Der er behov for at arbejdsgange bliver effektiviseret, spildtid bliver minimeret og at risikoen for fejl reduceres i bygge- og anlægsbranchen. Branchen oplever samtidig problemer med at implementere ny teknologi. Udfordringerne bliver gennem projektet afhjulpet ved hjælp af bl.a. efteruddannelsestiltag.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering

BOCART SmartRace

Projektet udvikler digital, innovativ læringsplatform, der kombinerer gamification og undervisning på erhvervsuddannelser. BOCART SmartRace medvirker til at flere unge gennemfører en erhvervsfaglig uddannelse.

Løsningen


BOCART SmartRace er en digital, innovativ læringsplatform, der kombinerer gamification og undervisning på erhvervsuddannelser. Kørslen med den fysiske off road gokart, BOCART, er tilknyttet digitalt undervisningsmateriale, der har mulighed for at certificere den praksisfaglige viden, så unge, der eksempelvis har det svært bogligt, kan tilegne sig ny viden og komme videre i uddannelsessystemet. På den måde vil BOCART SmartRace skabe, fastholde og udvikle motivationen hos de unge mennesker. Ambitionen er, at BOCART med SmartRace kan tilbyde institutioner en moderne, motiverende og læringsrig BOCART, så de kan hjælpe udsatte unge i retning af uddannelse.

Den første udgave af BOCART SmartRace gør det muligt for projektgruppen at tilbyde et produkt med ny, moderne, motiverende og målrettet undervisning til deres nuværende og nye kernekunder, som med SmartRace vil kunne gøre det mere attraktivt for deres kunder (sagsbehandlere i kommuner og kommende elever) at vælge lige netop deres bosted, efterskole, ungdomsskole, grundskole etc. Produktet medvirker til: 1) at flere unge blandt vores kunders brugere optages på og gennemfører en erhvervsfaglig uddannelse, 2) at flere skoleelever bliver inspireret til at studere, 3) at en naturfaglig retning og STEM-fag vælges som karriere og 4) at underviserne vil kunne sikre en stabil og dokumenteret faglighed i undervisningen, opdateret viden, struktur og didaktik.

Hvornår

November 2020 – maj 2022

Corolabs rolle

Facilitator

Kontakt person

Martin Thuesen
Udviklingschef

Hvem

BOCART ApS
Projektronik
Design Analyst
Professionshøjskolen Absalon
Stege Skole
EUC Sjælland
OCN Danmark.

Udfordringen

Ifølge Erhvervsstyrelsen er antallet af unge med særlige udfordringer og ingen tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked steget med 12.000 personer fra 2008 til 2016. Tal fra Undervisningsministeriet (2015) viser, at 6% af de 15-29-årige, svarende til 69.810 personer, ikke har eller er i gang med en ungdomsuddannelse.  Med en løsning på de teknologiske udfordringer vil projektgruppen stå med et unikt koncept, der ikke findes på markedet noget sted i verden.

BOCART SmartRace bidrager til Undervisningsministeriets målsætning om, at flere unge skal optages på og gennemføre en erhvervsuddannelse. Konkret for grundskoler vil BOCART SmartRace kunne bidrage til at indfri Undervisningsministeriets nye krav fra 2017 for praksisfaglig læring og muligheden for at kombinere dem med grundskolens øvrige fag. BOCART SmartRace vil derfor være et særdeles attraktivt valg, som kan fastholde gamle kunder og tiltrække nye.

Tidslinje

  • Udfordring/Idé
  • Matchmaking
  • Udvikling
  • Test
  • Videreudvikling
  • Implementering