
Stærkere Erhvervsuddannelser
Styrkede overgange fra skole til læretid for elever med behov for specialpædagogisk støtte

Løsning
Projektet Stærkere Erhvervsuddannelser skal styrke både overgangen fra skole til læreplads og selve lærepladstiden for elever med særlige behov på erhvervsuddannelserne inden for anlægsgartner, gartner, landbrug, VVS, smedearbejde og elektrikerfaget. Antallet af elever, der modtager specialpædagogisk støtte (SPS), er nemlig stigende på erhvervsuddannelserne – ligesom på andre uddannelser i Region Sjælland og resten af landet.
Mange unge, der er i målgruppen for specialpædagogisk støtte, oplever udfordringer i overgangsfasen, hvor manglende struktur, uklare forventninger og utilstrækkelig støtte kan føre til mistrivsel og frafald. For at øge trivslen, styrke læringsmiljøet og forbedre gennemførselsraten på erhvervsuddannelserne, er der behov for at udvikle og implementere nye metoder, der gør overgangen fra skoleforløb til læreplads samt selve læretiden i virksomhederne mere tryg og udbytterig for både elever og erhvervsliv. En tættere kobling mellem skoler og virksomheder, baseret på et omfattende videndelings‐ og udviklingsarbejde, skal sikre, at både elever og virksomheder får den nødvendige viden og støtte. Målet er, at flere unge gennemfører deres uddannelse og får en solid indgang til arbejdslivet. Det vil i sidste ende øge trivslen og skabe bedre livsmod blandt unge.
Hvem
Corolab
Roskilde Tekniske Skole
Professionshøjskolen Absalon
Lerchenborg
samt lærlingevirksomhederne:
Bravida
Vestergaard Company
Novonesis
Raklev Smedene
Electricom A/S m.fl.
Værdi
Ved at styrke både overgangen fra skole til læreplads og selve lærepladstiden for elever med særlige behov på erhvervsuddannelserne sikrer vi at flere unge får bedre vilkår for at gennemføre en uddannelse og dermed potentielt kan opnå øget trivsel og bedre livsmod. Samtidig sikres mere kvalificeret arbejdskraft, hvilket arbejdsmarkedet skriger efter. Alt sammen til gavn for samfundet.
De erfaringer og metoder, der udvikles i projektet, kan overføres til andre erhvervsskoler og virksomheder i både Region Sjælland og på landsplan. Projektet bidrager dermed til en bredere indsats for at understøtte elever med særlige behov i erhvervsuddannelserne, så flere unge får mulighed for at gennemføre deres uddannelse og opnå en stabil tilknytning til arbejdsmarkedet.
Projektstatus
Projektet løber i perioden 1. September 2025 – 18. December 2026.
Tidslinje
- Kortlægning af udfordringer og behov
- Udvikling og afprøvning af støtteinitiativer
- Kompetenceudvikling for lærepladsvirksomheder
- Vidensopsamling og formidling
- Videreudvikling og skalering